Opleiding en stage

Samen Groeien Bloeien. Vanuit dit motto werken we met aandacht aan de professionele begeleiding van studenten. Tevens geven we vorm aan onze eigen professionele ontwikkeling door scholingstrajecten en intensieve begeleiding van startende leerkrachten. De naam Margrietschool Opleidingsschool voeren we dan ook met trots en overtuiging. 

Binnen onze school zijn de schoolopleiders verantwoordelijk voor de organisatie en kwaliteit van de stagebegeleiding. 

We richten ons op drie aandachtspunten:

  • Studenten uitdagen zich optimaal te ontwikkelen, volgens de minimum stage-eisen, zij worden begeleid bij hun ontwikkeling op dat moment.

  • Handhaven van de kwaliteit van mentoren door scholing, ervaring opdoen en persoonlijke begeleiding door de schoolopleiders.

  • Integratie van de kennis en inzet van 2e, 3e en 4e-jaars Pabo-studenten bij de onderwijskundige ontwikkelingen van de Margrietschool. 

Academische Opleidingsschool

De Margrietschool is sinds 2024 een zogenaamde Academische Opleidingsschool. Dit houdt in dat PABO-studenten wetenschappelijk onderzoek doen naar allerhande onderwijs gerelateerde zaken. Zo wordt er onderzoek gedaan naar hoe we kinderen trots kunnen laten zijn op eigen prestaties en ontwikkeling, zonder dit af te laten hangen van anderen.

Doel

Met het bieden van stageplaatsen dienen we een maatschappelijk doel; het opleiden van toekomstige collega’s en het garant staan voor de kwaliteit van de praktijkopleiding op MBO- en HBO-niveau. Daarnaast is het motiverend onze eigen kennis en ervaring over te dragen aan studenten. Dit haalt ook het beste in onszelf naar boven. 

Bovendien leveren studenten extra helpende handen in de klas en bieden mogelijkheden flexibel in te spelen op bijzondere situaties. Zij leveren een bijdrage aan onderwijskundige vernieuwingen binnen de Margrietschool.

Wat wij bieden

De Margrietschool is groot in persoonlijk onderwijs, niet alleen bieden we dit aan de kinderen en ouders van onze school, maar ook aan de studenten binnen onze school. Dit is te merken aan de betrokkenheid die wij als team uitstralen, naar elkaar, naar de kinderen en naar studenten.

We zijn een dynamische school met 16 groepen en circa 400 leerlingen. We werken volgens EDI en SW PBS (School Wide Positive Behavior Support). We hebben een ervaren en groot team en zoeken verbinding, zodat we van en met elkaar kunnen leren. We zoeken verbinding, zodat er geleerd kan worden van elkaar en met elkaar. 

We ontwikkelen ons samen en ieder op zijn eigen manier om zo voorbereid te zijn op de toekomst. Dit geldt voor zowel leerling, als student, als leerkracht.